O nas

Kako se znebiti bolečine v vratu

Žiga Tavčar, Peti element studio

Bolečine in poškodbe v vratnem delu hrbtenice so dandanes zelo pogoste. Največkrat se pojavlja v kroničnih epizodah, predvsem v srednjih letih, ob povišanem psihološkem stresu, povečanem obsegu dela, predvsem v sedečem položaju, velikem obsegu ponavljajočih in/ali natančnih gibov (npr. delo z mikroskopom) in ergonomsko neustreznem delovnem okolju. V kroničnih epizodah se pojavljajo tudi strukturne spremembe vratne hrbtenice (hernija, spondiloliza,stenoza v vratnem predelu,...), kar lahko vodi v prekomerno vratno krivino (lordozi) in skoliozo. Akutno se bolečina v vratu pojavi tudi po padcih, prometnim nesrečah (nihajna poškodba), zobozdravstvenih posegih, operativnih posegih, ko si ‘zaležimo vrat’ in pri dehidraciji. V večini primerov gre za poškodbe in preobremenitve mehkih tkiv (mišic, ligamentov, sklepnih ovojnic, malih sklepov), redkejše pa gre za simptom zaradi katerega je obvezen pregled pri zdravniku.

Vratna hrbtenica je sestavljena iz 7 vretenc, ki jih povezujejo medvretenčne ploščice, z izjemo prvega (atlas) in drugega (axis) ter prvega in zatilnice. Povezujejo jih tudi fasetni sklepi, ki so pravi sklepi, ki se nahajajo na zadajšnji strani vretenc. Na vsakem vretencu imamo 4 fasetne sklepe, dva na vsaki strani, zgoraj in spodaj. Vrat ima tudi pomembno proprioceptivno funkcijo. Z vidika vadbe in terapije so predvsem pomembne mišice, ki jih imenujemo multifidusi, ti so bogato oživčeni z mehanoreceptorji.

Funkcija medvretenčnih ploščic je predvsem enakomerno prerazporejanje sil med vretenci ob različnih gibih. Z leti fiziološko izgubi delež vode in s tem debelino, kar posledično prenese silo na ostale strukture - fasetne sklepe in zoža izstopišča živcev, kar lahko vodi v utesnitve. Pogosto je obraba medvretenčnih ploščic in ostalih struktur v vratni hrbtenici neenakomerna, kar pomeni, da bodo med gibanjem največkrat del izpadle funkcije morala nadomeščati sosednja vretenca, lahko tudi oddaljeni telesni segment. Naredite nekaj zase in začnite z diagnostično uro od kje izvirajo težave, nato pa si rezervirajte uvajalno uro z našimi strokovnjaki.

Samopomoč

Zaradi številnih vzrokov bolečin v vratnem predelu vam predlagamo, da v kolikor sami izvajate naslednje vaje, le-te uvajate postopoma v vaš vsakdanjik, saj boste le tako lahko spremljali morebitne reakcije telesa in izločili tiste, ki vam potencialno provocirajo simptome.

Aktivacija globokih stabilizatorjev vratu:

  • Ležite na hrbet, kolena in kolk sta pokrčena, stopala na tleh. Pod glavo si podložite vzglavnik primerne debeline.
  • Izvedite majhen gib kimanja. Predstavljanje si, da se skušate podaljšati preko vrha glave in hkrati pogledati svoja stopala. Glava ostane v stiku z vzglavnikom.
  • Zadržite 5s in popustite.
  • Ponovite 2. in 3. petkrat in postopoma povečujte ponovitve in čas.

Sproščanje trapezov z žogico:

  • Ležite na hrbet ali pa se postavite ob steno. Prislonite žogico na mišično maso na zgornjem ramenskega obroča, ob vratu.
  • Pomikajte se po mišici in iščite bolj občutljive predele. Počasi povečujte pritisk. Bolečina v mišici zaradi pritiska naj ne bo nevzdržna.
  • Počasi povečujte pritisk. Bolečina v mišici zaradi pritiska naj ne bo nevzdržna.
  • Statično ohranjajte pritisk 1 do 3 minute.
  • Ponovite na nasprotni strani.

Sproščanje suboccipitalnih mišic:

  • Usedite se na stol in glavo naslonite v dlan ene roke. Roka naj prevzame težo glave.
  • Prosto roko položite tik pod zatilnico, rahlo v stran in narahlo krožite z rahlim pritiskom. Na bolj občutljivih točkah se lahko ustavite in 20s držite rahel pritisk.
  • Ponovite po potrebi.

V kolikor vam katerakoli od vaj izzove akutno bolečine, mravlinčenje, glavobol, slabost ali druge negativne simptome vam svetujemo, da prenehajte z izvajanjem vaje in poiščete pomoč zdravnika ali drugega kompetentnega zdravstvenega osebja.

Iz zgoraj omenjenih primerov vidimo, da vse bolečine v vratu niso enake in posledično zahtevajo različne pristope. Pogosto velik del težav izvira iz posledic sodobnega življenja, kjer preveč časa preživimo v neugodnih telesni drži in telesni neaktivnosti, psihični stres pa nam še dodatno potencira težavo, včasih tudi premalo hoje z bosimi nogami. Vabimo vas k lastnemu raziskovanju in hkrati predlagamo, da preberete preostale članke. Največja naložba je namreč investicija vase. Več o nas si lahko preberete tukaj, sicer pa nas lahko kontaktirate sedem dni v tednu preko naših kontaktov.

Skupinski programi
Individualni programi
Vse o gyrotonic tehniki
Terapevtski pilates na reformerjih

Ekipa

Peti element prezentira STOTT PILATES® in GYROTONIC® in GYROKINESIS® tehniko po mednarodnih standardih ter post-rehabilitacijo, masažo, trigger point terapijo, sprostitev fascije in NMT.

Peti element studio
Barjanska 62, 1000 Ljubljana